Odporność Seniora

Internista Wrocław. Małgorzata Szela-Szumielewicz. Lekarz specjalista chorób wewnętrznych (internista). Przychodnia Wrocław. Centrum Medyczne PRZYJAŹNI

Lek. Małgorzata Szela-Szumielewicz
Internista

INTERNISTA WROCŁAW - Lek. Paweł Stępniewski. Choroby reumatyczne oraz tętnic i żył (angiologia). np. miażdżyca. Przychodnia Wrocław. Centrum Medyczne PRZYJAŹNI

Lek. Paweł Stępniewski
Internista

Nefrolog Wrocław. Dorota Zielińska. Lekarz specjalista internista i nefrolog. Choroby nerek. Przychodnia Wrocław. Centrum Medyczne PRZYJAŹNI

Lek. Dorota Zielińska
Nefrolog / Internista

Lek. Leopold Rehan. Internista Wrocław. Przychodnia Wrocław. Centrum Medyczne PRZYJAŹNI

Lek. Leopold Rehan
Internista

Starzenie się organizmu związane jest z osłabieniem działania większości układów w ustroju człowieka.

 

Za spadek  odporności u ludzi w starszym wieku  odpowiada  głównie zmniejszenie produkcji komórek odpornościowych, a dokładniej limfocytów B i T. Dodatkowo osłabienie odporności, w tej populacji ludzi,  związane jest z niedoborami składników odżywczych, wynikający z niewielkiego apetytu.

Organizm starszych ludzi jest narażony, również na zmaganie się z chorobami współistniejącymi, jak schorzenia układu pokarmowego, nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca.

Wymienione czynniki sprawiają, że układ odpornościowy Seniora nie funkcjonuje tak jak powinnien.

 

Za czynniki wpływające korzystnie na układ odpornościowy uważa się

– uprawianie aktywności fizycznej,

– spożywanie warzyw i owoców w odpowiednich ilościach

– odpowienia podaz płynów  w ciagu doby np. wody

– regularne przyjmowanie zaleconych lekow

– higieniczny tryb zycia

– okresowo badania lekarskie

 

Ponadto wskazane jest ograniczenie  spożywania alkoholu jak i papierosów czy innych  używek.

Pamiętajmy również o regularnym spożywaniu posiłków, gdyż zauważono niedożywienie   u 65% Seniorów przyjmowanych do szpitala.

Warto również suplementować witaminy E, C jak i D zgodnie z sugestiami lekarza . Dodatkowo poleca się probiotyki, które wspomagają flore przewodu pokarmnowego.

 

Należy pamiętać , iż dla prawidłowego funkcjonowania organizmu lepsze efekty da nam regularność w zastosowanych witamin, a nie ich ilość.

Istotnym czynnikiem oddzialywaujacym na układ odporności sa również kontakty miedzyludzkie nie tylko z członkami rodzin ale i gronem znajomych. Już krotka pogawedka na lawce w parku czy kilka rozmowy telefoniczne wpływają korzystnie na samopoczucie każdego Seniora.

Niestety z wiekiem dopada na coraz większa liczba przeróżnych chorób. Tylko co 5-10 osoba starsza nie zmaga się z żadnymi chorobami. Osoby starsze najczęściej skarżą się na zaburzenia pamięci, wahania nastroju, zaburzenia mowy, spowolnienie ruchowe lub kłopoty z poruszaniem się, problemy ze słuchem i pogorszenie wzroku. Pojawiają się także:

  • kłopoty dotyczące demencji (np. choroba Alzheimera),
  • dolegliwości sercowe,
  • choroby układy nerwowego (np. choroba Parkinsona),
  • choroby układu krążenia (np. nadciśnienie),
  • cukrzyca (cierpi na nią 40% osób po 65. roku życia)
  • osteoporoza (najbardziej narażone są osoby po 70. roku życia)
  • choroby oddechowego,
  • niektóre nowotwory (osoby powyżej 65. roku życia stanowią ponad 60% chorych),
  • czy wreszcie depresja (powyżej 70. roku życia kobiety zapadają na nią 2 razy częściej).

Wraz z wiekiem w pracy układu pokarmowego następuje szereg niekorzystnych zmian. Dodatkowo po przejściu na rentę lub emeryturę, następuje istotne obniżenie aktywności życiowej. Po 60. roku życia znacznie częściej mamy więc do czynienia z występowaniem niestrawności, biegunek, zaparć lub zgagi.

W połączeniu z kupowaniem i spożywaniem wysoko przetworzonych produktów o długim terminie ważności, o którym i tak starsze osoby często zapominają oraz upartym stosowaniem się do złych nawyków żywieniowych nabywanych przez całe życie, prowadzi to często do poważnego pogłębienia wielu problemów zdrowotnych. Z tego względu osoby starsze powinny stosować lekkostrawną ale bogatą w składniki odżywcze oraz dostosowaną często do bardzo wielu chorób dietę.

Zostaw komentarz

fourteen + eight =