8 zasad utrzymania nerek w dobrej formie

8 zasad utrzymania nerek w dobrej formie

Choroby nerek to cichy zabójca, który w dużym stopniu może wpłynąć na jakość całego życia. Istnieje kilka najważniejszych sposobów na zmniejszenie ryzyka rozwoju choroby nerek.

 

  1. Aktywność fizyczna

Ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu może pomóc w utrzymaniu właściwej masy ciała, obniżeniu ciśnienia tętniczego krwi i zmniejszeniu ryzyka wystąpienia przewlekłej choroby nerek. No i oczywiście jest on ogólnie wskazany dla utrzymania zdrowia.

 

2. Właściwa dieta

Zdrowe, zbilansowane odżywianie to nie tylko klucz do utrzymania sylwetki i poprawnego funkcjonowania całego organizmu. Właściwie dobrana dieta pomaga w obniżeniu ciśnienia tętniczego krwi, zapobieganiu cukrzycy, chorobom serca i innym schorzeniom zagrażającym chorobom nerek.

Zmniejsz spożycie soli. Zalecane spożycie sodu to 5-6 gramów soli dziennie. Obejmuje to sól znajdującą się już w żywności. (około łyżeczki). Aby zmniejszyć spożycie soli, spróbuj ograniczyć ilość przetworzonej i restauracyjnej żywności i nie dodawaj dodatkowo soli do potrawOczywiście, łatwiej będzie ci kontrolować spożycie soli, jeśli samodzielnie przygotujesz jedzenie ze świeżych składników.

 

3. Sprawdź i kontroluj poziom cukru we krwi

Około połowa osób z cukrzycą nie wie, że ma cukrzycę. Dlatego musisz sprawdzać poziom cukru we krwi w ramach ogólnych badań przynajmniej raz w roku. Jest to szczególnie ważne dla osób, które zbliżają się do wieku średniego lub starszego. U około połowy osób z cukrzycą dochodzi do uszkodzenia nerek, ale można temu zapobiec, jeśli cukrzyca jest pod kontrolą. Ponadto regularnie sprawdzaj czynność nerek za pomocą stosownych badań krwi i moczu.

 

4. Sprawdzaj i kontroluj swoje ciśnienie krwi

Wiele osób z nadciśnieniem tętniczym nie wie, że ma nadciśnienie. Dlatego należy sprawdzać ciśnienie krwi nie tylko podczas ogólnych badań, ale również na co dzień. Obecnie można to przeprowadzać nawet za pomocą smartfonów i smartwatchów. Oczywiście te wyniki nie są precyzyjne, ale mogą szybko wykazać, że dzieje się coś niepokojącego i wówczas należy natychmiast skontaktować się z lekarzem.  Jest to szczególnie ważne dla osób, które zbliżają się do wieku średniego lub starszego. 

Wysokie ciśnienie krwi może uszkodzić nerki. Jest to szczególnie prawdopodobne, jeśli wiąże się z innymi czynnikami, takimi jak cukrzyca, wysoki poziom cholesterolu i choroby sercowo-naczyniowej. Ryzyko można zmniejszyć dzięki właściwej kontroli ciśnienia krwi.

Prawidłowy poziom ciśnienia krwi dorosłego wynosi 120/80 mmHg. Nadciśnienie tętnicze rozpoznaje się, jeśli podczas pomiarów w dwóch różnych dniach skurczowe ciśnienie krwi w oba dni wynosi ≥140 mmHg i/lub rozkurczowe ciśnienie krwi w oba dni wynosi ≥90 mmHg (wg WHO).

Jeśli twoje ciśnienie krwi jest stale podwyższone powyżej normalnego zakresu (szczególnie jeśli jesteś młodą osobą), powinieneś skonsultować się z lekarzem, aby omówić ryzyko, potrzebę modyfikacji stylu życia i leczenia.

 

5. Przyjmuj odpowiednią ilość płynów

Właściwy poziom dobowego spożycia płynów dla każdej osoby zależy od wielu czynników, w tym aktywności fizycznej, klimatu, aktualnego stanu zdrowia, ciąży czy karmienia piersią.

Zwykle oznacza to 8 filiżanek, około 2 litrów (kwarty) płynów dziennie dla zdrowej osoby w komfortowych warunkach klimatycznych.

W przypadku chorób nerek, serca lub wątroby może być konieczne inne dostosowanie przyjmowania płynów. Skonsultuj się z lekarzem w sprawie odpowiedniego spożycia płynów dla twojego organizmu.

 

6. Nie pal

Palenie spowalnia przepływ krwi do nerek. Kiedy mniej krwi dociera do nerek, może to zmniejszyć ich zdolność do prawidłowego funkcjonowania. Palenie zwiększa również ryzyko raka nerki o około 50 procent.

 

7. Uważaj na leki

Leki należy zawsze przyjmować po konsultacji z lekarzem zarówno te, przyjmowane przewlekle jak i te zalecone w ostrej fazie choroby. 

Powszechnie stosowane leki, takie jak niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ)/przeciwbólowe (np. leki takie jak ibuprofen), jeśli są regularnie przyjmowane, mogą niekiedy uszkodzić nerki.

Jeśli masz chore nerki lub obniżoną ich czynność, przyjęcie zaledwie kilku dawek może już im zaszkodzić. 

 

8. Sprawdzaj regularnie czynność nerek, jeśli masz jeden lub więcej czynników „wysokiego ryzyka”

– cukrzycę

– nadciśnienie tętnicze krwi 

–  nadwagę 

– rodzinną historię chorób nerek (kamica nerek, niewydolność nerek, wady nerek, nowotwory czy nawracające zakażenia dróg moczowych) 

 

W razie wątpliwości koniecznie skonsultuj się z lekarzem!

 

ZAPRASZAMY do korzystania z konsultacji stacjonarnych i zdalnych u naszych Lekarzy!

 

Zapraszamy też na USG jamy brzusznej oraz układu moczowego)!

 

Wszelkie informacje przedstawione w witrynie są publikowane i dystrybuowane wyłącznie w celach informacyjnych i nie mogą być traktowane ani zastąpić konsultacji lekarskiej i badania lekarskiego. Niedopuszczalne jest korzystanie z tych informacji jako źródła wiedzy dla samodzielnej terapii i diagnozowania chorób.
Centrum Medyczne PRZYJAŹNI nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za pogorszenie stanu zdrowia spowodowane odstąpieniem od konsultacji lekarskich i stosowaniem praktyk leczniczych wdrażanych na własną rękę.

nerki-centrum-medyczne-przyjazni-2

Ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu jest doskonały także dla zdrowia nerek.

nerki-centrum-medyczne-przyjazni-4

Pamiętaj o prawidłowym odżywianiu się!

nerki-centrum-medyczne-przyjazni-6

Wypijaj codziennie odpowiednią dla twojego organizmu ilość płynów.

nerki-centrum-medyczne-przyjazni-9

Dbać o zdrowie i dobrą formę można w każdym wieku, więc się nie zniechęcaj.

Zostaw komentarz

5 × 4 =